Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Waarom makkelijker maken

Waarom makkelijker maken

De slogan van de belastingdienst dat zij het niet leuker kunnen maken, maar wel makkelijker hoor je nu al een tijdje niet meer.

De slogan was vooral bedoeld voor de belastingbetalers. Voor de werknemers van de belastingdienst gold (geldt?) het omgekeerde. Moeilijke en risicovolle aangiftes worden slechts mondjesmaat in behandeling genomen en het overgrote gedeelte blijft onaangeroerd. Je buigen over problemen is tenslotte voor niemand leuk. Dat daarmee naar de inschatting van sommige deskundigen honderden miljoenen aan belastinggeld niet wordt geïnd, lijkt niet belangrijk te worden gevonden.


In 2016 lanceert de belastingdienst een vertrekregeling met als doel om 5.000 lager opgeleide werknemers te laten vertrekken. De regeling mislukt. Hoog opgeleide ambtenaren zien hun kans schoon en vertrekken en de ambtenaren waarvoor de regeling oorspronkelijk was bedoeld maken er nauwelijks gebruik van. De regeling kost 700 miljoen exclusief de kosten van het alsnog afscheid nemen van de mensen waarvoor de regeling was bedoeld.


Weer terugkomen op het makkelijker maken voor de belastingbetaler. Wat voorbeelden uit de praktijk.

Je doet een schenking aan een kind, dient een aangifte schenkbelasting in en betaalt de schenkbelasting op tijd. Bij de betaling doe je je best om de betalingskenmerken zo goed mogelijk in te vullen. En wat gebeurt er na enige tijd? Je krijgt het geld teruggestort met de mededeling dat het een onbekende betaling betreft. En weer kort daarna krijg je een aanslag voor de betreffende schenkbelasting met een verhoging. Je hebt niet tijdig betaald. Om krachtermen binnensmonds te houden is dan een hele uitdaging.


Een ondernemer met personeel moet elke maand een aangifte loonheffing indienen en deze tijdig betalen. Als de aangifte is gedaan dan weet de belastingdienst precies hoeveel je wanneer en met welke omschrijving moet betalen. Als je vergeet om tijdig te betalen of knullig genoeg een verschrijving maakt in het betalingskenmerk van 16 cijfers, dan volgt er een sanctie. Een boete en mogelijk ook rente. De sanctie kent zelfs een progressief patroon.


Als je dan kijkt naar bijvoorbeeld een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting dan biedt de belastingdienst je de mogelijkheid om een automatische incasso te regelen. Je moet dus een betaling doen die zo’n 10 keer wordt herhaald met elke keer dezelfde omschrijving, dan bieden ze je dus de helpende hand. Met internetbankieren is zoiets eenvoudig zelf te doen.


Waarom dan geen helpende hand bij het automatisch incasseren van loonheffing en BTW? De belastingdienst weet op grond van je aangifte precies wat en wanneer je moet betalen en de omschrijving is ook niet zo’n probleem want die bedenken zij zelf voor je. Ik zou onmiddellijk opteren voor een automatische incasso. Waarom wordt dit niet leuker gemaakt voor de ondernemer? Ik kan geen andere verklaring bedenken dan dat de belastingdienst targets wil halen bij het opleggen van boetes en dan is deze extreem gemakkelijk. Op miljoenen transacties per jaar gaan er relatief weinig en absoluut veel fout. Met een omzet van 1 miljard per dag, tikken ook relatief weinig fouten hard aan.


Een automatische incasso kun je binnen 56 dagen terugdraaien. Dat zou als tegenargument kunnen gelden. Die gaat er bij mij niet in. Als je dat als belastingbetaler doet, dan zijn de boetes en rentebedragen astronomisch hoog.


Wanneer wordt het ons nu écht makkelijker gemaakt?

Reageer

Meest Gelezen