Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

SENSE Vastgoed

SENSE Vastgoed

Maandelijks stellen wij een relatie uit ons klantenbestand voor. Dit geeft een mooie inkijk in de klanten waarvoor wij actief zijn. Deze maand is het woord aan Hanneke Diephuis van SENSE Vastgoed uit Amsterdam.

Even voorstellen:

  • Naam: Hanneke Diephuis
  • Bedrijf: Sense Vastgoed
  • Gevestigd: Amsterdam
  • Ondernemers sinds: 2001 (Sense Vastgoed opgericht in 2012)
  • Werknemers: 8 (6 x fulltime, 2 x zzp)
  • www.sensevastgoed.nl


Over het bedrijf?

Hanneke Diephuis is met haar onderneming Sense Vastgoed gespecialiseerd in het verkoopmanagement van nieuwbouwprojecten. Met haar organisatie ontwikkelt en implementeert zij de gewenste verkoopstrategie uit naam van haar opdrachtgevers. De expertise van Sense Vastgoed wordt hiervoor al in een vroegtijdig stadium ingeschakeld, zo neemt zij haar cliënten het gehele marketing-, communicatie- en verkoopproces uit handen. Zij fungeert hiervoor samen met haar team als intermediair tussen aspirant-woningkopers, projectontwikkelaars en aannemers. De minimale omvang van een project begint bij 25 nieuwbouwwoningen en kan oplopen tot ver in de honderden. Aanvankelijk werd zij vooral benaderd voor de verkoop van rijtjeshuizen en woonwijken, maar tegenwoordig kloppen ook ontwikkelaars voor chique nieuwbouwprojecten bij Sense Vastgoed aan. Wij spraken deze maand met Hanneke Diephuis en vroegen naar haar drijfveren en toekomstplannen als ondernemer.


Wat betekent het ondernemerschap voor jou?

Ik ben mijn carrière begonnen als projectontwikkelaar voor een bouwonderneming. Hoewel dit interessante en leerzame projecten waren hadden deze opdrachten vaak een lange doorlooptijd. Ondanks dat ik het in de vastgoedbranche erg naar mijn zin had begon het na een paar jaar te kriebelen. Ik had vernieuwende ideeën en kreeg het gevoel dat het tijd was voor een volgende stap. Zo ben ik het ondernemerschap min of meer ingerold. Via een netwerkrelatie haalde ik mijn eerste opdracht binnen. Dit bleek een schot in de roos voor zowel de cliënt als mijzelf. Al gauw dienden nieuwe geïnteresseerden zich aan en moest ik op zoek naar versterking. Zo heb ik mij gericht op iets wat ik leuk vond en hieromheen vervolgens een team opgebouwd. Ik streef met mijn organisatie naar een platte en informele structuur waarin service en kwaliteit voorop staan. Het is fijn om te merken dat ons concept gewaardeerd wordt in de markt. Wij hebben namens onze cliënten contact met de particuliere klanten. Dat er dus een aanhoudende stroom van vervolgopdrachten uit het netwerk komt, zie ik als een bevestiging van de marktwaardering voor de dienstverlening en expertise van Sense Vastgoed.


Tekst loopt door onder de foto

HAUT: stijlvol wonen aan de Amstel in de hoogste woontoren van Nederland


HAUT: stijlvol wonen aan de Amstel in de hoogste houten woontoren van Nederland.

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in jouw branche?

De huidige woningkoper is in mijn optiek een stuk mondiger dan vroeger. Over het algemeen is men goed geïnformeerd en worden er – zowel tijdens als na – het aankoopproces meer eisen gesteld. Dit is de ruimte in de markt waarop wij met Sense Vastgoed inspelen. Binnen de branche spreken we van vraag-gestuurd ontwikkelen, wat erop neerkomt dat je als woningkoper in een vroeg stadium inspraak hebt in de bouw van je toekomstige woning. Met behulp van een online tool en een van onze persoonlijk verkoopadviseurs kunnen bijvoorbeeld indeling, inrichting, oppervlakte en voorzieningen van de woning bepaald worden. De mogelijkheden zijn breed, zo gaat dit van oprit tot dakkapel en van keuken tot inloopkast. Hiermee helpen wij enerzijds particulieren bij het realiseren van hun droomwoning, anderzijds wordt projectontwikkelaars een zorg uit handen genomen. Ook worden aspirant-kopers in een eerder stadium voor nieuwbouwprojecten geënthousiasmeerd – wat meer zekerheid oplevert over inschrijvingen – en vindt er upselling plaats in de periode tussen verkoop en oplevering.


Welke rol spelen social media binnen jouw branche?

Voor onze marketinginspanningen gebruiken wij bijna uitsluitend digitale communicatiemiddelen. Hiermee kunnen wij ons specifiek richten op gesegmenteerde doelgroepen en is het resultaat van deze inspanningen goed meetbaar. We maken voor ieder project onder meer een eigen Facebook-pagina aan inclusief een ondersteunende campagne via social media en Google Adwords. Voor woningkopers maken we besloten Facebook-groepen aan, hierin kunnen zij toekomstig aangelegen zaken bespreken. Ook het vraag-gestuurd ontwikkelen vindt plaats via een online portaal. Hiervoor kunnen wij met een speciaal computerprogramma een online omgeving opzetten waarbinnen het gehele verkoopproces plaatsvindt. Dit heeft onder andere een chatfunctie waarmee de huiseigenaren met hun persoonlijk verkoopadviseur kunnen chatten. Deze ontwikkelingen van de laatste paar jaren stellen ons in staat om dichter op de klant te zitten en meer werkzaamheden zelf te doen.


Wat zijn je zakelijke ambities voor het komende jaar?

Het is mijn streven om met Sense Vastgoed nog iets verder door te groeien. Gevoelsmatig denk ik dat we met twaalf medewerkers de ideale omvang bereiken. Gelet op onze huidige workload kunnen we dan meer werk aannemen en sneller schakelen. In mijn optiek ligt daar het plafond omdat ik daarboven niet meer zelf actief projecten kan meedraaien. Op het moment dat ik de operatie uit zou gaan is dat onwenselijk gelet op mijn eigen werkplezier. Tevens wordt het dan lastig om gevoel te houden met wat er speelt binnen mijn organisatie en de markt. Daarin ligt dan ook de kracht van Sense Vastgoed, we zijn een klein en betrokken team waarin iedereen goed op de hoogte is van wat er speelt. We draaien onze projecten op locatie met behulp van volledig ingerichte modelwoningen, dit geeft projecten een gezicht. Tevens verlaagt dit de beslissingsdrempel en stimuleert het de verkopen nog vóórdat de bouw begonnen is. Op het moment dat kopers hun beslissing nemen sturen wij niet een brochure: we maken direct een afspraak. Het contact dat hieruit volgt is zeer waardevol. Hierin ligt ons onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten, het is mijn ambitie om deze kwaliteit te handhaven.


Tekst loopt door onder de foto

Ponsteiger aan het IJ in Amsterdam, wonen in luxe met veel privacy (en uitzicht).


Ponsteiger aan het IJ in Amsterdam, wonen in luxe met veel privacy (en uitzicht).


Met wie kun jij je zakelijke strategie bespreken?

Intern zijn onze communicatielijnen open en laagdrempelig, ik mag dan ook graag sparren met mijn medewerkers – eigenlijk zie ik hen liever als collega’s. Als we een project pitchen voor een klant dan bereid ik dit samen met een collega voor. We verzorgen samen de presentatie en de evaluatie nadien. Als dit leidt tot een opdracht, dan schuif ik deze persoon naar voren. Hierdoor weten onze klanten ondertussen zelf – binnen onze organisatie – hun contactpersoon gemakkelijk te vinden. Naast mijn eigen mensen kan ik ook terugvallen op mijn netwerk. Zo ben ik aanvankelijk ook met Sense Vastgoed begonnen. Ik polste mijn idee om de koper naar voren te halen in nieuwbouwprojecten bij een relatie. Dit resulteerde direct in een opdracht en vanaf dat punt ging het dus snel. Nu heb ik nog geregeld contact met collega’s via de brancheorganisaties SVI, DWIRE en Bouwnetwerk. Hier spar ik periodiek met relaties over onze ervaringen in de markt. Overigens is mijn partner ook actief in de branche, zo kan ik ook met hem goed zakelijke ontwikkelingen en plannen bespreken.


Heb je een essentiële tip voor een startende ondernemer?

Wat mij veel gebracht heeft met Sense Vastgoed is dat ik eerst mijn idee eerst bij een paar relaties uit het netwerk heb neergelegd. Dit heeft niet alleen tot waardevolle tips en adviezen geleid, maar ook tot mijn eerste opdracht. Ik ben in de gelukkige positie geweest dat er – vanuit het netwerk – veel vertrouwen was, de mensen die in mij geloofden heb ik als ambassadeur voor mijn bedrijf kunnen inzetten. Het is dan vooral waardevol als je hiervoor mensen kunt opzoeken die binnen jouw beoogde werkveld actief zijn. Daarnaast is het belangrijk om je te realiseren dat er ‘no way back is’. Dus als je ergens mee begint moet hierin ook wel je hart liggen, anders wordt het een lange en moeilijke opgave. Op het moment dat dit goed zit, dan straal je dat in mijn optiek ook uit. Je kunt zo dichtbij jezelf blijven wat – gelet op je intrinsieke motivatie en authenticiteit – erg belangrijk is.

Reageer

Meest Gelezen