Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Orthodontiepraktijk het gooi

Orthodontiepraktijk het gooi

Maandelijks stellen wij als Nieuwint & Van Beek een relatie uit ons klantenbestand voor. Dit geeft een mooie inkijk in de klanten waarvoor wij actief zijn. Deze maand is het woord aan Christiane Scheijmans van orthodontiepraktijk Het Gooi.

Christiane Scheijmans

Even voorstellen:

  • Naam: Christiane Scheijmans
  • Bedrijf: Orthodontiepraktijk Het Gooi
  • Gevestigd: Bussum en Weesp
  • Medewerkers: 20
  • Ondernemer sinds: 1994
  • Website: www.orthohetgooi.nl

Over het bedrijf?

Christiane Scheijmans begon in 1994 met orthodontiepraktijk Het Gooi in Bussum. Zoals het een echte starter betaamt, ging dit gepaard met bescheiden middelen en veel creativiteit. Er ging een mailing op de post richting alle tandartsen in wijde omgeving en er was een antwoordapparaat waarop nieuwe patiënten hun aanmelding konden inspreken. Het was een aanpak die zeer succesvol bleek: al snel druppelde de ene na de andere patiënt binnen op verwijzing van hun tandarts. Met als basis gezond verstand, hard werken en een persoonlijke benadering groeide haar praktijk in hoog tempo uit tot een van de grootste in de regio. Zodoende besloot zij in 2012 om haar krachten te bundelen met een collega orthodontist. Een van de partners uit zijn maatschap ging met pensioen en Christiane speelde in op deze opening. De bedrijfsfusie bracht haar veel nieuwe cliënten, bredere marktdekking en behoorlijke inkoopvoordelen. Wij vonden het hoog tijd om anno 2016 eens te vragen hoe het nu met Christiane en de plannen voor haar onderneming gaat. Zoals gebruikelijk lees je het hier in onze vaste rubriek.


Wat betekent het ondernemerschap voor jou?

Als ondernemer ben ik in staat om mijn eigen plan te trekken, dit gevoel van vrijheid heeft me altijd enorm aangesproken. Het is een gegeven dat ik niet voor lief neem. Na mijn studie tandheelkunde heb ik daarom bewust voor de vierjarige vervolgopleiding orthodontie gekozen. Dat was indertijd niet een wereld waar je makkelijk tussen kwam. Jaarlijks werden er maar vier studenten tot de specialistische opleiding toegelaten. Ondertussen zijn dit er negen, alhoewel dit iets meer ruimte biedt is het dus nog steeds niet een heel toegankelijke branche. Toen ik mijn praktijk opende was er dan ook sprake van flinke wachtlijsten. Toch ben ik achteraf gezien blij met mijn keuze. Ik vind het enerzijds leuk om mensen te helpen, zo streven we met onze praktijk ook naar een prettige en persoonlijke benadering. Anderzijds kan ik genieten van de zakelijke uitdagingen die op mijn pad komen. De branche wordt van overheidswege fors gereguleerd, zo loont het om hierin beleidsmatig scherp aan de wind te zeilen.


Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in jouw branche?

Zoals ik aangaf wordt onze branche van oudsher sterk gereguleerd door de overheid. Dit betekent dat we aan strenge certificerings-, visitatie- en bijscholingsverplichtingen moeten voldoen. We worden echter ook verplicht om vaste prijzen voor onze dienstverlening te hanteren. Als je de Nederlandse orthodontietarieven vergelijkt met andere Europese landen dan behoren we tot de voordeligste. In vergelijking met landen als Oostenrijk en Zwitserland kan dit de helft schelen. Als orthodontist word je enerzijds dus geacht om te zaken op orde te hebben, terwijl je anderzijds behoorlijk aan banden wordt gelegd. Voor mij ligt hierin echter een link met de kern van het ondernemerschap. Binnen dit spanningsveld kan ik veel energie halen uit het vinden van de beste ‘lean & mean’ oplossing. Verder zijn er geregeld vak- en product technische ontwikkelingen. Deze verhogen de efficiency en het gemak voor zowel de orthodontist als de patiënt. Met het oog op de patiënten zien we over de laatste jaren een stijgende lijn in het aantal mensen dat – op latere leeftijd – aan een gebitscorrectie begint.


Welke rol spelen social media binnen jouw branche?

Vooral onder jonge patiënten – en niet alleen pubers – leeft social media ontzettend. Als ik een blik in onze wachtkamer werp zie ik een hoop bedrijvigheid op mobiele schermpjes. Wij hebben voor de praktijk wel een Facebook-pagina, maar om eerlijk te zijn wordt deze vooralsnog niet bijster actief ingezet. Het kan geen kwaad om deze te hebben, maar de meerwaarde hiervan is nog beperkt. Het merendeel van onze patiënten komt binnen via ‘ouderwetse’ mond-tot-mondreclame. Vanaf de start van mijn praktijk heb ik me gericht op gezinnen. Zo behandel ik doorgaans veel broers, zussen, neven en nichten. De laatste jaren valt op dat steeds meer ouders ook kiezen voor een gebitscorrectie. Niet in de laatste plaats is het schoolplein hiervoor een belangrijke plek waar veel doorverwijzingen plaatsvinden. Met dit in het achterhoofd houden we ontwikkelingen zoals social media wel in de gaten.


Wat zijn je zakelijke ambities voor het komende jaar?

Onze praktijk heeft een solide plek op de markt in het Gooi weten te bereiken. Deze heeft inmiddels zelfs een aanzuigende werking. Als gevolg hiervan ervaren we een constante toevoer van nieuwe patiënten met jaarlijks ruimte voor een gezonde stijging. Mijn compagnon wordt over niet al te lange tijd 65 en wellicht neem ik zijn deel in de praktijk over. Hieraan gaan wel enkele fundamentele beslissingen vooraf, hierover zijn we ons momenteel aan het beraden. Zo was het altijd een van mijn ambities om een keten van orthodontiepraktijken op te zetten. Alhoewel ik niet twijfel aan de behoefte vanuit de markt is de aanwas van het aantal nieuwe orthodontisten gering. Onder de huidige regelgeving zal deze spoeling ook de komende jaren dun blijven. Los van deze ontwikkelingen lopen onze dagelijkse activiteiten gewoon door. Zo komen er nieuwe producten op de markt waarin ik veel potentie zie. Als gevolg hiervan stijgt volgens mij het aantal volwassen dat aan een gebitscorrectie begint. Zo worden beugels steeds transparanter en is er een nieuwe anti-snurk beugel. Dit soort ontwikkelingen kan mensen over de streep trekken, wat onze business een interessante impuls geeft.


Met wie kun jij je zakelijke strategie bespreken?

Er zijn vanuit de branche niet al te gek veel mensen met wie ik over mijn bedrijf kan praten. Binnen de beroepsgroep bestaat er voornamelijk interesse voor vaktechnische aspecten. Alhoewel ik die erg interessant vind heeft het zakelijke aspect me ook altijd erg aangesproken. Gelukkig heb ik hiervoor met mijn compagnon een goede werkverdeling kunnen opzetten die past bij onze individuele competenties. Los van de vaktechnische bijscholing, die ons ook vanuit de branche wordt opgelegd, richt ik me met plezier op het managen van onze praktijk. Ik beschouw het als een uitdaging om alles zo efficiënt mogelijk te stroomlijnen en te sturen op marges. Wijzigingen in wet- en regelgeving, nieuwe producten en technieken: alles heeft zo z’n prijskaartje. Alhoewel service en kwaliteit bij ons voorop staan is het goed om hierin vinger aan de pols te houden. Ondanks de voorliefde van mijn collega’s voor vakinhoudelijke onderdelen heb ik in de loop der jaren een goed netwerk kunnen opbouwen. Wat hierbij helpt is mijn bestuursfunctie bij de overkoepelende brancheorganisatie voor tandartsen, de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT). Hier kan ik me inzetten voor mijn beroepsgroep en kom ik in contact met collega’s uit de tandheelkunde. Daarnaast zijn er enkele niet-collega ondernemers met wie ik graag van gedachten wissel. Zoals mijn fiscalist en contactpersoon bij NEVB, Rik van Beek.


Heb je een essentiële tip voor een startende ondernemer?

Als startend ondernemer adviseer ik je om de kosten zo laag mogelijk te houden. Alhoewel de kosten voor de baten uit gaan is het toch zaak dat je hierin verantwoorde keuzes maakt. Op termijn gaat je bedrijf hiervan alleen maar profiteren. In mijn omgeving zie ik namelijk geregeld ondernemers investeringen op zich nemen die onverantwoord zijn ten opzichte van de terugverdiencapaciteit. Toen ik begon met mijn praktijk heb ik gezocht naar creatieve manieren om voor een gunstig budget zo goed mogelijk voor de dag te komen. Dat is me gelukt en deze aanpak heeft me geen windeieren gelegd. Vanaf daar kun je verder gaan met opbouwen, investeren en sleutelen aan je concept. Met een bedachtzame aanpak doe je in de beginfase ook een goede indruk op van het bestaansrecht van je onderneming. Een andere stelregel waar ik wel bij vaar is: ‘keep it simple’. Probeer bij de kern van je eigen kwaliteiten te blijven en verlies die niet uit het oog. Bedenk je dat ondernemen hard werken is én dat je nooit kunt stoppen met zoeken naar nieuwe mogelijkheden om je bedrijf te verbeteren.

Reageer

Meest Gelezen