Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Kroom dakdiensten nederland

Kroom dakdiensten nederland

Maandelijks stellen wij als Nieuwint & Van Beek een relatie uit ons klantenbestand voor. Dit geeft een mooie inkijk in de klanten waarvoor wij actief zijn. Deze maand is het woord aan Sander Kroom van Kroom Dakdiensten Nederland.

Even voorstellen:

  • Naam: Sander Kroom
  • Bedrijf: Kroom Dakdiensten Nederland
  • Gevestigd: Amsterdam
  • Ondernemers sinds: 2014
  • Website: www.kroom.nl


Over het bedrijf?

Sinds 2014 voert Sander Kroom de dagelijkse leiding over het familiebedrijf Kroom Dakdiensten Nederland. De Amsterdamse dakdekkersonderneming werd al in 1969 opgericht door zijn grootvader en oom. Toen de leeftijd het toestond trad ook zijn vader in dienst van de firma. In de daaropvolgende bijna 50 jaar werd er bepaald niet stilgezeten. Het bedrijf realiseerde een indrukwekkende groei in omvang, dienstenaanbod en afzetgebied. Als gevolg hiervan staat er vandaag de dag een volwassen en hoog gecertificeerde onderneming met een gevarieerde klantenportefeuille. Deze maand spraken wij met Sander Kroom over het ondernemerschap en zijn plannen voor het bedrijf. Zoals gebruikelijk brengen we je hiervan graag op de hoogte in onze vaste ondernemersrubriek ‘even voorstellen’.


Wat betekent het ondernemerschap voor jou?

Het ondernemerschap is voor mij iets waar ik langzaam naartoe ben gegroeid. Voordat ik in de zaak begon had ik zes jaar als beroepsmilitair in Duitsland gediend. In het leger heb ik diverse opleidingen en cursussen gevolgd, waaronder de opleiding tot metaalbewerker. Zo startte ik in 2005 binnen het familiebedrijf ‘gewoon’ als medewerker voor het lood- en zinkwerk. Ik was op dat moment nog niet gericht bezig met een mogelijke overname van het bedrijf. In de loop der jaren begon het leidinggeven en aansturen van de onderneming steeds meer mijn interesse te krijgen. Ik ben hierin altijd gestimuleerd door mijn vader om mezelf te ontwikkelen. Daarom ben ik gaandeweg bewust cursussen en opleidingen gaan volgen met als einddoel het overnemen van de zaak. Als ik hier nu op terugkijk ben ik blij dat ik ervoor gekozen heb om deze persoonlijke groei na te streven. Tevens ben ik mijn vader dankbaar voor de ruimte die hij me hierin heeft geboden. De combinatie van zijn steun en ervaring zijn hierin belangrijke factoren geweest.


Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in jouw branche?

In mijn beleving hebben de crisisjaren een verandering teweeg gebracht in de totstandkoming van het beslissingsproces bij opdrachtgevers. Het proces dat vooraf gaat aan het verlenen van een opdracht is hierin een stuk belangrijker geworden. Zowel zakelijke als particuliere klanten hechten tegenwoordig meer waarde aan de presentatie, onderbouwing en toegevoegde waarde van een opdracht. Dit betekent dat wij meer aandacht en energie moeten investeren in deze fase van het proces om een opdracht binnen te halen. Dat kostte vroeger minder tijd en ging over het algemeen iets makkelijker. Tevens komen er steeds betere producten en materialen op de markt. Dit stelt ons in staat om sneller en milieuvriendelijker te werken. Zo zijn deze materialen makkelijker te plaatsen, verwijderen en recyclen. Gelet op het versoepelen van het beslissingsproces bij onze opdrachtgevers bieden deze producteigenschappen sterke communicatieve argumenten voor het overtuigen van onze cliënten.




Welke rol spelen social media binnen jouw branche?

Bij veel ondernemingen in onze branche is social media een ondergeschoven kindje. Het consequent inzetten van de verschillende social media kanalen is dan ook niet makkelijk. Het vergt een sterke discipline en een doordachte strategie. Ik steek hand in eigen boezem en moet bekennen dat wij ons aanvankelijk hierop ook verkeken toen we aan de slag gingen met social media. Het correct inzetten hiervan kan echter een goede ondersteunende boost geven aan je bedrijfsvoering. Vooral omdat – en dat geldt zeker voor ons – veel concurrenten zich hier nog niet aan wagen. Zodoende hebben wij in samenwerking met onze sitebouwer hiervoor een nieuwe werkwijze uitgestippeld. Er is nu een medewerker verantwoordelijk gemaakt voor onze social media inspanningen. We produceren en evalueren wekelijks content die is gekoppeld aan onze doelstellingen. De focus ligt hierin enerzijds op opdrachten die we graag showcasen, en anderzijds op opdrachten die we hiermee willen aantrekken.


Wat zijn je zakelijke ambities voor het komende jaar?

Het plan is om voor de komende jaren weer iets meer in te zetten op bedrijfsgroei. Ondanks dat we de crisisjaren goed zijn doorgekomen zijn de markt én ons bedrijf toch veranderd. Over deze periode zijn we iets kleiner geworden en daardoor lopen we nu tegen bepaalde beperkingen aan. Met een bredere bezetting beschikken we over meer flexibiliteit en bewegingsvrijheid. In tegenstelling tot de huidige situatie hoeven we dan minder met mensen te schuiven en kunnen we sneller inzetten op groei. Tevens willen we ons sterker richten op kwalitatief hoogstaande en meer exclusieve opdrachten. Daarin liggen de sterke eigenschappen van onze organisatie en een groot deel van ons onderscheidend vermogen binnen de markt. Met een uitbreiding van ons team kunnen we hierdoor meer gericht acquisitie plegen.


Met wie kun jij je zakelijke strategie bespreken?

Al sinds een paar jaar bespreken mijn vader en ik nagenoeg alle zakelijke beslissingen met elkaar. Hij is voor mij een belangrijke sparringpartner en over deze periode heb ik dan ook veel van hem geleerd. Onze samenwerking heeft een waardevolle bijdrage geleverd aan mijn persoonlijke ontwikkeling. De komende jaren zal hij nog nauw betrokken blijven bij het bedrijf. Zo hoop ik ook in de toekomst nog te kunnen profiteren van zijn jarenlange ervaring binnen de branche en ons bedrijf. Voor de komende jaren werken we wel langzaam naar zijn pensioen toe, maar vooralsnog is hierin geen sprake van afbouw.


Heb je een essentiële tip voor een startende ondernemer?

In mijn optiek is het zaak dat je als starter vasthoudt aan je eigen ideeën en principes. Dat klinkt op zich heel logisch, maar in de praktijk zal je merken dat dit nog lang niet zo eenvoudig is. Er zullen in korte tijd veel uitdagingen op je pad komen, dat is onlosmakelijk verbonden met het ondernemerschap. Probeer hierin dicht bij jezelf te blijven en te vertrouwen op je eigen inzichten en kwaliteiten. Uiteraard moet je de concurrentie in de gaten houden, maar teveel naar anderen kijken leidt alleen maar af. Zo lijkt het gras dikwijls groener bij de buren. In werkelijkheid is dat niet het geval en wordt ook hier net zo hard geworsteld met het vinden van de juiste weg. Ik zie in mijn omgeving geregeld ondernemers zich hierdoor behoorlijk laten beïnvloeden. Ik adviseer je om je eigen koers te bepalen en je focus hierop te houden. Mocht het onverhoopt dan toch tegen zitten, dan kun je hierop alleen jezelf afrekenen.

Reageer

Meest Gelezen