Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Holland home management

Holland home management

Het bedrijf Holland Home Management van Marianne van der Heide en Liesbeth Heunen is gespecialiseerd in de aan- en verhuur van woningen uit het hogere segment. De portefeuille bestaat voornamelijk uit woningen die zijn gevestigd in Amsterdam en het Gooi.

Even voorstellen:

  • Naam: Liesbeth Heunen
  • Bedrijf: Holland Home Management
  • Gevestigd: Amsterdam
  • Opgericht: 1999 (Liesbeth is toegetreden in januari 2014)
  • Website: hollandhomemanagement.nl

Over het bedrijf?

Het bedrijf Holland Home Management van Marianne van der Heide en Liesbeth Heunen is gespecialiseerd in de aan- en verhuur van woningen uit het hogere segment. De portefeuille bestaat voornamelijk uit woningen die zijn gevestigd in Amsterdam en het Gooi. Hiermee richt Holland Home Management zich op de long-stay markt, oftewel de verhuur voor langere periodes. Door de hoge concentratie van internationale scholen en bedrijven in deze omgeving vult zij regelmatig opdrachten in voor multinationals. Veelvuldig helpen Liesbeth en Marianne expats bij het vinden van hun ideale woonruimte in Nederland. Een zeer belangrijke factor in het maken van een zorgeloze start van hun carrière alhier. Tevens assisteren zij huizenbezitters bij de professionele verhuur van hun object annex belegging. In beide gevallen kunnen cliënten rekenen op veel betrokkenheid en een ongekend hoog serviceniveau. Deze maand spraken wij met Liesbeth over haar drijfveren als (jonge) ondernemer in een dynamische branche. Met plezier maken we je hierbij deelgenoot van onze ontmoeting!


Wat betekent het ondernemerschap voor jullie?

Marianne en ik zijn allebei zeer ondernemend ingesteld. Voordat Marianne in ’99 met Holland Home Management begon werkte zij als zelfstandige in de short-stay branche. Dit is enigszins vergelijkbaar met het huidige Airbnb. Hierbij verzorgde zij alles rondom de boekingen van een buitenlandse partnerorganisatie in Amsterdam. Vanuit deze positie herkende zij de potentie van de long-stay markt voor multinationals en expats in Nederland. Zelf was ik – voordat ik mij aansloot bij Marianne – eveneens actief binnen de makelaardij. Via mijn werk bekostigde ik mijn liefde voor reizen en vrijwilligerswerk. Op deze manier heb ik verschillende bijzondere – én nuttige – internationale projecten gedaan. Zo heb ik voor langere periodes in Afrika en Zuid-Amerika gewoond en gewerkt. Toen ik in 2013 terugkwam van mijn laatste opdracht ben ik gaan freelancen voor diverse makelaars en relocators. Via deze weg kwamen Marianne en ik weer met elkaar in contact. We hadden direct een goede klik en zodoende hebben wij onze krachten gebundeld. In het ondernemerschap kan ik goed mijn energie kwijt, tevens stelt het mij in de gelegenheid om mijn zakelijke ambities te verwezenlijken.


Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in jouw branche?

De Amsterdamse woningmarkt zit momenteel weer flink in de lift. Alhoewel Amsterdam in principe steevast boven het landelijke gemiddelde scoort, bereikt de snelheid waarmee huizen nu passeren alweer bijna het niveau van voor de crisis. Als verhuurmakelaar merken we dat de situatie op de koopmarkt reflecteert op de huurmarkt. Veel aanbieders van koopwoningen kozen tijdens de crisis namelijk voor tijdelijke verhuur. Hierdoor nam het aantal beschikbare woningen toe. Echter speelden potentiële kopers ook op safe door te huren. Per saldo bleef de druk op het huuraanbod daarom hoog. Nu de koopmarkt aantrekt verschuift veel huuraanbod naar de verkoop. Als gevolg hiervan daalt het huuraanbod en stijgen de prijzen. Gelukkig genieten wij – met onze internationale cliënten – van een constante vraag. Vanuit die optiek vormen prijsstijgingen geen al te groot obstakel. Het is echter wel belangrijk dat we een gevarieerd en actueel aanbod kunnen presenteren.


Welke rol spelen social media binnen jullie branche?

Op de particuliere woningmarkt begint social media een steeds grotere rol te spelen. Van hieruit ontstaan er vernieuwende mogelijkheden om woonruimtes te presenteren en de betrokkenheid van doelgroepen te activeren. Alhoewel wij hier niet geheel wars van zijn, richten we ons wel op een specifieke niche binnen de makelaarsbranche. De communicatie van onze organisatie is dan ook voornamelijk gericht op de zakelijke markt. Wij hebben meestal rechtstreeks contact met de bedrijven of hun tussenpersoon, zoalsglobal mobility- of relocation teams. Dit zijn experts die ook allerhande formaliteiten, zoals het aanvragen van visa, voor hun rekening nemen. Het contact met deze partijen verloopt één-op-één, en niet via social media. Overigens bouwen we op dit moment wel een nieuwe website waarin we meer social media features opnemen. In het contact met de cliënten [waarvoor we daadwerkelijk het huis zoeken] merken we dat dit toegevoegde waarde heeft. Vooral onderdelen zoals chatfuncties en de mogelijkheden om foto’s, video’s en bestanden te delen zijn populair.


Wat zijn je zakelijke ambities voor het komende jaar?

Zoals aangegeven neemt – met het aantrekken van de koopmarkt – de druk op het beschikbare huuraanbod toe. Met Holland Home Management zullen wij ons daarom focussen op het onderhouden van onze woningportefeuille. Wij hanteren hierin kwalitatief gezien zeer strenge selectiecriteria. Wij onderscheiden ons namelijk binnen de markt – naast het hoogwaardige serviceniveau – op basis van ons woningaanbod. Het aantrekken van objecten die passen binnen onze filosofie vergt de nodige tijd en aandacht. Dit doen wij met veel plezier en energie. Wij zullen hierin echter eerder kiezen voor een select aanbod van hoge kwaliteit, dan voor een breed aanbod waarmee we inboeten op de normen en waarden die wij met onze organisatie voor ogen hebben.


Met wie kun jij je zakelijke strategie bespreken?

In eerste instantie bespreken Marianne en ik onze zakelijke strategie gezamenlijk. Het prettige hierin is dat we elkaar goed aanvullen. Zo heeft Marianne vanuit haar jarenlange ervaring een sterke kijk op de ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Omdat ik iets jonger ben, kan ik daar op mijn manier een frisse blik op de zaken tegenover zetten. In de praktijk werkt dat zeer prettig voor ons beiden. Tevens hebben we een goed netwerk opgebouwd waarop we aanspraak kunnen doen. Zo zijn er diverse collega’s waar we prettige contacten mee onderhouden. Ook zijn we aangesloten bij de Vereniging Verhuurmakelaars Amsterdam (VVA). Hiermee zitten we periodiek om de tafel om te klankborden over wat er zich afspeelt in onze branche. Op persoonlijk vlak wil ik ook investeren in mijn ontwikkeling, dit doe ik onder andere door het volgen van cursussen, opleidingen en een traject met een personal coach.


Heb je een essentiële tip voor een startende ondernemer?

Het bestaansrecht van een onderneming is in mijn optiek grotendeels afhankelijk van haar onderscheidend vermogen. We zijn met Holland Home Management actief in een branche waar je veel concurrentie hebt. Er is een groot aantal spelers op de markt en de vragende partij heeft hierdoor veel keuze. We onderscheiden ons door middel van de service die we leveren: dát is de hoeksteen van ons bestaansrecht. In het zakendoen met onze internationale relaties plukken we de vruchten hiervan. Vanuit onze eigen internationale ervaring kunnen we zeggen dat service in Nederland een inferieur begrip is. Dat krijgen we dan ook keer-op-keer bevestigd in het contact met onze buitenlandse relaties. Veel cliënten geven te kennen dat de omgang met Nederlandse bedrijven erg wennen is. Startende ondernemers raad ik daarom aan om enerzijds goed na te denken over het onderscheidend vermogen van hun bedrijf (wat voeg je toe), en anderzijds om te kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Reageer

Meest Gelezen