Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Branche in Zicht smaakt naar meer

Branche in Zicht smaakt naar meer

Benchmarkcijfers van SRA Branche in Zicht gaven blijk van interessante mogelijkheden op de thuisbezorgmarkt voor Thais specialiteitenrestaurant Ko Chang. Afgelopen jaar werd in samenwerking met bezorgdienst Foodoora een omzetgroei van 25 procent gerealiseerd.

Horecaondernemer Marcel Busser van Thais restaurant Ko Chang uit de Amsterdamse Jordaan komt je wellicht niet onbekend voor. Eerder stelden wij Marcel en zijn partner Paitoon Tonswai (in zaken en het leven) aan je voor in onze vaste rubriek 'Even voorstellen’. Afgelopen jaar hebben zij zich in samenwerking met bezorgservice Foodoora gericht op de thuisbezorgmarkt. Een nieuwe activiteit voor Ko Chang waarvan de potentie mede aan het licht kwam vanuit de vergelijkende cijfers van SRA Branche in Zicht.


Vertel eens Marcel, hoe is dit zo tot stand gekomen?

Zoals gebruikelijk heb ik geregeld contact met Frank Nieuwint, mijn vaste aanspreekpunt bij Nieuwint & Van Beek. Tijdens een van onze gesprekken kwamen wij op de jaarrapportage van Branche in Zicht voor de horeca. Hieruit kwam naar voren dat de thuisbezorgmarkt flink in de lift zat. Vergelijkbare horecaondernemigen in onze directe omgeving boekten jaar-op-jaar steeds meer omzet via de thuisbezorgmarkt. Deze groei werd mede mogelijk gemaakt door de opkomst van nieuwe bezorgdiensten als Foodoora, Thuisbezorgd en Deliveroo. Het is deze partijen gelukt om op innovatieve wijze vraag, aanbod en bezorging samen te brengen. Vervolgens heb ik gekeken welke partij het beste bij Ko Chang zou passen. Foodoora kwam als winnaar uit de bus, dit onder meer omdat zij met vergelijkbare restaurants werken – en niet met fastfoodaanbieders. Zodoende zijn we met hen het gesprek aangegaan.


Eten thuisbezorgen, is dat dan zo innovatief?

De innovatie achter het ‘nieuwe thuisbezorgen’ zit voor zowel consument als ondernemer in een combinatie van elementen die zekerheid, service en gemak bieden. Klanten kunnen bestellen via een app waarin zij op basis van hun locatie het realtime aanbod te zien krijgen. Na het bestellen kan men op de kaart van minuut-tot-minuut nauwkeurig volgen wanneer de bezorger bij hen aanbelt. In plaats van milieuvervuilende brommers bezorgt Foodoora uitsluitend per fiets. Betalen gebeurt eveneens via de app, zo hoeft er niemand met contant geld over straat. Als restaurateur heb ik geen besognes met extra personeel, telefonische bestellingen en bezorgingslogistiek. Via de computer kan ik aangeven of ik beschikbaar ben voor bestellingen. Als het even niet uitkomt – door bijvoorbeeld drukte in de zaak – dan kan ik ons via de Foodoora-site tijdelijk afmelden. Een ideale uitkomst aangezien we buiten de piekuren om kampten met overcapaciteit in de keuken. Nu kunnen onze koks deze rustige momenten opvangen met het bereiden van bezorgmaaltijden voor Foodoora.


Marcel Busser van Ko Chang

"Het inzicht dat Branche in Zicht voor Ko Chang heeft opgeleverd is zeer waardevol"



En wat stelt Foodoora hiertegenover?

Voor haar service en expertise berekent Foodoora een commissie. Als ondernemer komt dit erop neer dat je een rekensom moet maken. Dit heb ik met wat hulp van Frank gedaan en dat pakte goed voor ons uit. Gelet op de tegenprestatie vind ik deze vergoeding overigens redelijk. In tegenstelling tot partijen zoals Groupon zijn de lusten en lasten eerlijk verdeeld. Naast bezorging verzorgt Foodoora ook het technische- en commerciële aspect. Dit wordt goed onderhouden en hierin wordt continu geïnvesteerd. Zo draaien er in aanvulling op de professionele website en app sterke on- en offline marketingcampagnes. Alhoewel dit onmisbare onderdelen voor succes zijn, krijg je dit als eenpitter nagenoeg niet voor elkaar. Gelet op draagvlak en reikwijdte van een partij als Foodoora kun je dit niet evenaren. Dan laat ik hier voor het gemak de vakinhoudelijke aspecten nog buiten beschouwing.


Waarom was Branche in Zicht hiervoor nodig?

Ondernemers komt dit wellicht niet onbekend voor: je bent druk met je bedrijf en zo heb je niet altijd oog voor nieuwe ontwikkelingen. Mijn aandacht lag in eerste instantie vooral bij het aansturen van onze restaurants. Naast het filiaal aan de Westerstraat hadden we ook een restaurant in de Bosboom Toussaintstraat (Amsterdam West). Een werkelijk prachtige buurt, maar de ligging was minder gunstig gelet op toeristen en dagjesmensen. Het was moeilijk om hier de loop in te krijgen. Helaas hebben we dit restaurant daarom moeten sluiten. Na deze beslissing lag mijn aandacht niet direct bij het ontplooien van nieuwe activiteiten. Het cijfermateriaal van Branche in Zicht was echter overtuigend. Zo heb ik er achteraf geen spijt van dat het me is opgevallen en dat ik hiernaar heb gehandeld.


Raad je collega-ondernemers Branche in Zicht aan?

Het inzicht dat Branche in Zicht voor Ko Chang heeft opgeleverd is zeer waardevol. Maar ik ga er niet vanuit dat het elk jaar een zo’n impact heeft. Daar komt bij dat je als ondernemer ook moet investeren in – en luisteren naar – je eigen intuïtie. Vanuit die gedachte is Branche in Zicht een goede manier om vinger aan de pols te houden. Mijn advies is om de rapportage minstens één keer per jaar te bekijken. Leg het naast de jaarrekening en doe dit bij voorkeur met je accountant. Bekijk samen wat je prestaties zijn ten opzichte van de branche. Wijkt er iets af van de markt? En kun je de oorzaak achterhalen? Anderzijds kun je kijken waar je sterk scoort: mogelijk is er ruimte voor terreinwinst. De rapportage beperkt zich overigens niet tot de cijfers, er wordt ook aandacht besteed aan trends en ontwikkelingen. Al met al is het een constructieve manier om te kijken hoe je jouw bedrijfsprestaties kunt verbeteren.

Reageer

Laatste Nieuws

Meest Gelezen