Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Lees meer over cookies
Accountants & Belastingadviseurs in Amsterdam. Sinds 1948. +31 20 5608989

KLANTRUBRIEK
maak kennis met madeleine rood

Maandelijks stellen wij een relatie uit ons klantenbestand voor. Dit geeft een mooie inkijk in de klanten waarvoor wij actief zijn. Deze maand is het woord aan freelance journaliste en tekstschrijver Madeleine Rood van Bureau Rood.

Door Jeroen de Jager
28 juli

Even voorstellen:

Naam: Madeleine Rood

Bedrijf: Bureau Rood

Gevestigd: Amsterdam

Ondernemer sinds: 2010

Website: www.bureau-rood.nl

Over Madeleine Rood

Madeleine Rood richt zich met haar onderneming Bureau Rood als journaliste en tekstschrijver op het schrijven van teksten op maat voor allerhande opdrachtgevers. Ze heeft een passie voor taal en die zet ze graag in voor het opstellen van duidelijke en toegankelijke stukken over elk gewenst onderwerp en voor elk gewenst medium. Hiervoor kan zij bouwen op vijfentwintig jaar ervaring dagbladjournalistiek op de redactie van de Stentor (voorheen de Zwolse Courant). Het merendeel van deze aanstelling was Madeleine werkzaam op de kunstredactie waar zij verantwoordelijk was voor het schrijven en coördineren van nieuwsberichten, interviews, reportages en specials. Hoewel zij zich nog steeds graag bezighoudt met culturele onderwerpen wendt zij haar expertise ook succesvol aan voor het bedrijfsleven. Deze maand spraken wij haar over het ondernemerschap en haar plannen zakelijke plannen voor de toekomst.

Wat betekent het ondernemerschap voor jou?

Het ondernemerschap is op mijn pad gekomen door een samenloop van omstandigheden. Bij de Stentor werd ingrijpend gereorganiseerd en mijn jongste zoon stond op het punt om naar de basisschool te gaan. Het forensen vanuit Amsterdam zou hierdoor een te groot obstakel worden en ik kreeg een goede vertrekregeling aangeboden van de Stentor. Zo heb ik ervoor gekozen om mijn passies voor kunst, cultuur en het schrijven zelfstandig door te zetten. Hoewel het opzeggen van mijn baan een moeilijke keuze was heb ik er geen moment spijt van gehad. Als freelancer geniet je niet dezelfde vastigheid als bij een werkgever. Acquisitie was voor mij bijvoorbeeld geen tweede natuur en mijn eerste opdrachten kwamen vooral uit het netwerk. Ik heb hierin echter geïnvesteerd en zodoende werk ik ondertussen met veel plezier zelfstandig.

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in jouw branche?

De traditionele nieuwskanalen hebben het nog steeds zwaar. De opkomst van aanbieders die nieuws ‘gratis’ verspreiden heeft deze markt erg verstoord. Zowel on- als offline hoeft de lezer tegenwoordig niet ver te zoeken naar nieuws. De sterke ontwikkeling van de smartphone heeft deze kloof nog verder vergroot. Journalisten die met het schrijven van nieuws via het internet hun geld willen verdienen hebben het ideale model nog niet gevonden. Ook voor opdrachtgevers blijft dit nog zoeken. In mijn optiek is het belang van kwalitatief hoogwaardige content hierdoor wel gestegen. Het journalistieke verschil tussen de traditionele en nieuwe media is doorgaans groot. Zo richten de laatste zich vooral op verspreiding en is de inhoud van ondergeschikt belang. Online scoren zij hierdoor wel beter met zoekmachinevriendelijke teksten. Door het beste van twee werelden te combineren ontstaat er voor freelance tekstschrijvers een interessant niche.

Welke rol spelen social media binnen jouw branche?

In mijn optiek zijn social media erg belangrijk voor de journalistiek. Als moderne journalist kun je er niet omheen. Het is een goede manier om je visitekaartje af te geven binnen het digitale domein. Persoonlijk ben ik actief op sociale media, maar zeker ook met mijn eigen bedrijf. Ik zet hiervoor de kanalen Facebook, LinkedIn en Twitter in. Sinds een half jaar schrijf ik consequent iedere week een nieuw blogbericht. Hiermee kan ik (potentiële) opdrachtgevers laten zien hoe ik schrijf en wat ik in huis heb. Naast het etaleren van mijn kwaliteiten geeft dit een indruk van de mogelijkheden van een goed onderhouden blog. Aangezien ik bedrijven aan het bloggen wil helpen, vind ik wel dat ik zelf minstens het goede voorbeeld moet geven.

Wat zijn je zakelijke ambities voor het komende jaar?

Na de vakantie ga ik mij richten op het werven van nieuwe opdrachten. Hoewel ik zeker niet ontevreden ben over mijn huidige opdrachten wil ik graag meer opdrachtgevers die behoefte hebben aan duidelijke taal op hun website. Ik kan ze daarbij helpen door het schrijven van onder andere hun teksten, interviews, blogs en het verzorgen van hun sociale media. Voor enkele websites heb ik al alle teksten geschreven en ik zou daar graag meer werk in willen. In aanvulling op deze zakelijke ambitie richt ik mij ook continu op het verbeteren van mijn website. Ik heb deze onlangs responsive laten maken waardoor mobiele bezoekers nu een betere ervaring hebben. Tevens is dit relevant voor de score van mijn website in de zoekmachines. Over dit onderwerp heb ik overigens onlangs een introductiecursus bijgewoond bij Nieuwint & Van Beek. Dat vond ik zeer interessant en ook aan dit onderdeel van mijn website zal ik na de vakantie meer aandacht besteden.

Met wie kun jij je zakelijke strategie bespreken?

Er zijn diverse mensen in mijn omgeving met wie ik over mijn bedrijfsaanpak van gedachten kan wisselen. Zo zijn er redelijk wat oud-collega’s die ook zijn gaan freelancen. Zij zitten nu in dezelfde situatie als ik. Het is waardevol en leerzaam om te beluisteren welke keuzes zij gemaakt hebben. We kunnen sparren over onze opdrachten en elkaar voorzien van tips en adviezen. Tevens had ik onlangs een mooie opdracht: het schrijven van een online brochure voor Kennisnet. Los van een bevredigend eindresultaat kijk ik terug op een inspirerende en leerzame samenwerking met de coördinator van het project. Als laatste kan ik goed overleggen over zakelijke aangelegenheden met mijn man. Hij heeft een bouwkundig adviesbureau en is in mijn optiek wél meer het prototype ondernemer. Dikwijls heeft hij scherpe inzichten en vallen hem zaken op waarover ik in eerste instantie niet had nagedacht. Hier maak ik uiteraard graag dankbaar gebruik van.

Heb je een essentiële tip voor een startende ondernemer?

Als beginnende ondernemer kun je vandaag de dag niet meer zonder een goede website. Ik verbaas me er dikwijls over hoe laag dit bij sommige bedrijven op de agenda staat, starters zijn hierin geen uitzondering. Potentiële klanten werpen tegenwoordig eerst een blik op je website. Zorg er daarom voor dat dit deel van je bedrijfsvoering een professionele en representatieve indruk geeft. Per slot van rekening krijg je maar één kans om een eerste indruk te maken. Het is daarom verstandig om hierin tijd en middelen te investeren. Mocht tekstschrijven niet je ding zijn: besteed het dan liever uit. Ik heb wellicht makkelijk praten, maar het kan je een hoop ongenoegen en verkeerde eerste indrukken besparen. Tevens is het volgens mij ‘alle waar naar z’n geld’, met behulp van een professional is de kans veel groter dat men een positieve indruk opdoet.

Reacties (0)

Reageer op dit artikel