Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Lees meer over cookies
Accountants & Belastingadviseurs in Amsterdam. Sinds 1948. +31 20 5608989

MARKTWERKING
Liefde voor het kappersvak en elkaar

Als jongeman van 21 kwam Australiër Tim Kelly eind jaren ’70 naar Europa om iets van de wereld te zien en rond te trekken. De reis en vooral Nederland bevielen zo goed, dat hij besloot om zich hier permanent te vestigen. Dankzij zijn kapperservaring vond hij snel werk bij een salon in Buitenveldert.

Door Jeroen de Jager
28 september

Zoals dat kan gaan in het leven kwam er ook een liefde in het spel, zijn toekomstige vrouw Willy. Na enkele jaren in loondienst gewerkt te hebben, begon bij Tim het ondernemersbloed te kriebelen. Hij wilde een eigen zaak en zodoende trok het echtpaar in 1982 de stoute schoenen aan. Zij openden de deuren van dameskapsalon T. J. Kelly Hairdesign in Amstelveen.

Hun persoonlijke aanpak in combinatie met het oog voor detail en de creatieve kwaliteiten van Tim sloegen goed aan. De zaak werd al snel een begrip in de omgeving. Zo’n 35 jaar later werken Willy en Tim hier nog steeds met veel plezier samen. Deze maand spraken wij met Willy over het ondernemerschap, werken met je partner en de huidige stand van zaken. Uiteraard maken we je graag deelgenoot van deze ontmoeting!

Wat betekent het ondernemerschap voor jullie?

Tim en ik halen beiden veel energie uit het ondernemerschap. Het leuke is dat we elkaar hierin goed aanvullen. We hebben allebei onze eigen kwaliteiten en voorkeuren. Als creatieveling is Tim bepalend voor de identiteit van onze salon. Een rol die hem goed is toevertrouwd: wat zijn ogen zien, maken zijn handen. Tevens is hij het gezicht waarmee we naar buiten treden.

De meer praktische kanten van het ondernemerschap, zoals de administratie, voorraad- en agendabeheer, zijn daarentegen niet aan hem besteed. Ik vind het op mijn beurt echter juist prettig om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt. Tim kan hierdoor ongehinderd zijn werk doen en zo halen we allebei voldoening uit onze bijdrage.

Het is bijzonder om als echtpaar een bedrijf op te bouwen. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Vanzelfsprekend was het voor ons ook niet altijd even makkelijk. Je krijgt er echter veel voor terug, we hebben in alle vrijheid onze eigen keuzes kunnen maken.

De jaren zijn voorbijgevlogen en we hebben hierin samen veel plezier beleefd. We zijn echter voorlopig nog niet van plan om te stoppen en we kijken dan ook enthousiast uit naar de komende periode.

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in jullie branche?

Wij hebben er bewust voor gekozen om een kleine, overzichtelijke en hooggespecialiseerde salon op te zetten voor dames. We onderscheiden ons in de markt door een persoonlijke en betrokken aanpak. We prijzen onszelf gelukkig met het feit dat we hierdoor een loyale klantenkring hebben opgebouwd.

Het merendeel van onze clientèle behandelen we al sinds jaar en dag – en in sommige gevallen komt de echtgenoot ook mee. Het leuke hiervan is dat je een band met elkaar opbouwt. Zo zijn er sterke paralellen te herkennen in de levensloop van onszelf, onze klanten én het bedrijf.

Daar hoort bij dat we allemaal een jaartje ouder worden. Als gevolg hiervan moeten we soms afscheid nemen van klanten. Hoewel dat jammer is, is dat een onderdeel van het leven. Gelukkig vinden we ook aanwas bij een jongere generatie klanten. Dit zijn dan wel vaak mensen die zich aangetrokken voelen tot onze manier van werken.

Los van stijltrends valt hierin op dat de maatschappij steeds verder versnelt. Men belt vandaag voor een afspraak en wil eigenlijk op dezelfde dag nog geholpen worden. In het verleden hadden veel klanten een vaste wekelijkse afspraak, die in zekere zin ook een sociale functie had.

Maken jullie gebruik van nieuwe media voor het bedrijf?

Wij gebruiken voor onze salon geen website of social media. Dat past wellicht niet in het beeld van deze tijd, maar wij zijn ondernemers van de oude stempel. Het internet is voor ons nog steeds erg nieuw en we zijn er niet bekend mee. Het past ook niet in de manier waarop we ons bedrijf runnen.

Het afsprakenboek staat vol en we investeren persoonlijk in langdurige relaties met klanten. Deze aanpak spreekt zowel generatiegenoten aan, als mensen die liever de telefoon pakken voor een afspraak. Op dit punt in onze carrière lijkt een investering in de nieuwe media mij niet meer de moeite waard. De kosten en energie zouden niet opwegen tegen de baten.

Dat gezegd hebbende – stel, wij beginnen morgen als jonkies overnieuw – dan was dat uiteraard een ander verhaal geweest. In onze begintijd adverteerden wij bijvoorbeeld nog in de lokale krantjes. Tegenwoordig is het volgens mij voordeliger en efficiënter om hiervoor een goede website en social media strategie in te zetten.

Wat zijn jullie zakelijke ambities voor de komende jaren?

We hebben allebei nog steeds erg veel plezier in ons werk. Ondanks de leeftijd – we zijn beiden in de 60 – zijn we dan ook nog niet van plan om te stoppen. Als lijf en leden het toestaan willen we graag nog een paar jaar doorgaan. Zoals het echte ondernemers betaamt, is stilzitten toch niets voor ons.

We doen het wel iets rustiger aan, zo plannen we de agenda minder vol en maken we tegenwoordig kortere dagen. Tim wordt begin komend jaar 65 en dan werkt hij sowieso nog twee jaar door. Afhankelijk van hoe we er op dat moment voorstaan kijken we wel weer verder.

Omdat we niet een grote organisatie in de lucht hoeven te houden zijn we gelukkig flexibel in onze keuzes. We koesteren stille hoop dat er zich nog een koper aanbiedt, maar mocht dat niet het geval zijn dan is dat geen probleem. Er staat in ieder geval een solide bedrijf met een loyaal klantenbestand en een goed op elkaar ingespeeld team. Mocht iemand interesse hebben dan gaan we hiermee graag het gesprek aan.

Met wie kunnen jullie je zakelijke strategie bespreken?

Als ik met vragen zit dan kan ik deze goed bespreken met Nieuwint & Van Beek. We hebben een lange relatie met dit kantoor en voelen ons hier goed op ons gemak. Onze contactpersoon Frank Nieuwint staat altijd voor ons klaar en is prettig in de omgang. Daar komt bij dat de adviezen ook van goeie kwaliteit zijn.

We hebben ons verder nooit aangesloten bij vak- of ondernemersverenigingen. Ons streven was een overzichtelijk bedrijf en daarbij past een behouden koers. Dat is eigenlijk ook altijd ons uitgangspunt geweest. We zijn er niet de types naar om grote risico’s te nemen, daar voelen we ons niet prettig bij.

Als partners is het voordeel hierin dat je dit van elkaar weet. Zo hebben we samen ook altijd goed over het bedrijf kunnen praten. Dat is altijd op natuurlijke en ontspannen wijze gegaan.

Heb je een essentiële tip voor een startende ondernemer?

Het valt mij op dat in het ondernemerschap – in de breedste zin van het woord – vaak wordt gekeken naar groei. Hoewel ik snap dat het aan het eind van de dag draait om omzet, vraag ik me ook weleens af of dat nou alles is.

Soms krijg ik de indruk dat men groei nastreeft omdat het nu simpelweg de veronderstelling is dat je dit doet. In mijn optiek is het zonde om je hier blind op te staren – zeker als het gepaard gaat met risicovolle leningen en investeringen – zonder te genieten van hetgeen dat je aan het doen bent.

Voor ons is het nooit een drijfveer geweest en zodoende acht ik het ook niet zaligmakend. Probeer als ondernemer niet te vergeten waarom je ooit voor jezelf bent begonnen. Hopelijk is de liefde voor het vak hierin een belangrijke factor geweest, probeer dat niet uit het oog te verliezen.

Anderzijds is onze zoon momenteel wel flink carrière aan het maken. Hij is iemand die wel risico’s durft te nemen en vaak goeie kansen ziet. Zijn blikveld is breder en hij is niet bang voor de risico’s. Wellicht vormen die voor hem juist een drijfveer, zo zie je maar: het is ook persoonlijk!

Reacties (0)

Reageer op dit artikel