Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Lees meer over cookies
Accountants & Belastingadviseurs in Amsterdam. Sinds 1948. +31 20 5608989

LEAN MANAGEMENT
Lean Management

Deze maand staat “samenwerken” centraal bij NEVB. Een interessant onderwerp dat hieraan is gerelateerd, is “Lean Management”. In onderstaand artikel gaan wij hier verder op in; wellicht is deze methode ook voor jouw organisatie inzetbaar.

10-jolanda (1).png
Door Jolanda Veuger
7 november

De Lean-methode komt uit de Japanse industrie en gaat over het terugdringen van verspilling. Organisaties moeten volgens deze leer efficiënter werken door alles wat geen waarde aan het product toevoegt, zoveel mogelijk te verdringen. Dat kunnen zinloze administratiewerkzaamheden zijn, maar ook onnodige voorraadopslag.

Zelf ben ik Lean tegengekomen bij een relatie die werkzaam is in de chemische industrie. Zij hebben de bedrijfsprocessen kritisch bekeken aan de hand van de Lean-methode en verbeteringen aangebracht. Hierdoor zijn de processen veel efficiënter gaan lopen en voorraden verminderd, wat een hoge besparing op de kosten heeft opgeleverd.

Lean management kan uiteengezet worden in vijf basisprincipes:

  • Waarde: Wie is mijn klant en wat wil mijn klant?
  • Waardestroom: Wat is de huidige situatie en hoe zien de activiteiten eruit?
  • Flow: Flow betekent een onverstoord vloeiend proces. Door waarde toevoegende activiteiten achter elkaar te plaatsen creëer je flow. Dit bereik je door het elimineren van verspillingen.
  • Pull: Klantvraag is leidend voor de productie. De klant trekt als het ware het product door het proces.
  • Perfectie: Blijf altijd verbeteren en integreer dit in je bedrijfscultuur. In praktijk is perfectie natuurlijk onmogelijk, het gaat hier om de mindset.

Het Lean gedachtegoed betekent dat klantwaarde centraal staat, deze is leidend voor alle bedrijfsactiviteiten. Iedereen denkt in termen van continu verbeteren, en wil het stapje voor stapje beter doen. Aangezien Lean management gericht is op de mens, zijn naast klantwaarde ook de medewerkers essentieel. De medewerkers worden gezien als het hart van de organisatie. Gemotiveerde medewerkers zijn dan ook een vereiste voor een organisatie welke Lean wil worden.

Door je medewerkers uitdagingen en respect te geven, alsmede een lange termijnvisie te hebben, creëer je een stabiele cultuur van vertrouwen. En dat is de kern van samenwerken!

Reacties (0)

Reageer op dit artikel