Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Lees meer over cookies
Accountants & Belastingadviseurs in Amsterdam. Sinds 1948. +31 20 5608989

MEDEWERKERSRUBRIEK
Bedrijfsverkoop

Frank Nieuwint schrijft deze maand een bijdrage over zaken waarop je moet letten bij de verkoop van je bedrijf. Uit zijn praktijk heeft hij ervaren dat mensen hierover dikwijls te lichtvoetig nadenken. Zonde, het is immers je levenswerk!

5-frank (1).png
Door Frank Nieuwint
8 maart

Waar je zoal op moet letten bij een bedrijfsverkoop

Je hebt een leven lang hard gewerkt om je bedrijf op te bouwen. Met bloed, zweet en tranen heb je eigenhandig een prachtige onderneming neergezet en daar ben je trots op. Terecht! Niemand is echter een eeuwig leven beschoren en zodoende steekt vroeg of laat de vraag de kop op: wat doe ik met mijn bedrijf? In gesprekken met klanten over de verkoop van hun onderneming valt het mij op dat dit onderwerp meestal ‘tot het laatst’ wordt bewaard. Op zich kan ik dat best begrijpen, je bent immers nog druk aan het werk en er is altijd voldoende te doen, maar toch is het verstandig om het onderwerp bijtijds op de agenda te zetten. Zo blijkt uit diverse onderzoeken dat ondernemers zich vaak verkijken op de waarde van hun bedrijf. Of dat de langgekoesterde wens om de zaak aan de kinderen over te dragen toch vooral eenzijdig is. Of dat de kinderen toch minder affiniteit hebben met de bedrijfsactiviteit. Tevens worden onderdelen die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de verkoopwaarde van het bedrijf pas te laat in werking gesteld. Dat kan je duur komen te staan, want het gehele proces – van voorbereiden, aanbieden, onderhandelen en overeenstemming bereiken – kan zo drie tot zes jaar in beslag nemen. Als de bedrijfsverkoop een belangrijke appel voor de dorst vormt, dan is dat natuurlijk extra zuur. Voorkom daarom misvattingen en teleurstellingen door tijdig te investeren in je bedrijfsverkoop. Aan de hand van een gedegen inventarisatie kan een persoonlijk stappenplan opgesteld worden dat de verkoop of overdracht van de zaak kan bevorderen. Wij kunnen je hierbij uiteraard goed van dienst zijn. Denk hierbij aan strategische handelingen om je bedrijf zo verkoopbaar mogelijk te maken. Zo heeft persoonlijke goodwill bijvoorbeeld zeer weinig waarde, dat is eerder een last. Als het bedrijf in grote mate van jouw inbreng afhankelijk is, probeer dan jouw invloed op de bedrijfsvoering te verminderen door het delegeren van taken of verdelen van klantcontacten. Kijk tevens eens goed in de spiegel aan de hand van een SWOT-analyse. Zoals vanzelfsprekend is objectiviteit hierin een must, maar bij een juiste aanpak van de verbeterpunten komt dit de bedrijfspresentatie ten goede. Zijn je mensen bijvoorbeeld goed bijgeschoold? Hoe zit het met de arbeidscontracten? Moet je tijdelijke contracten nog wel verlengen? Heb je veel langdurig zieken? Of werken er veel familieleden in het bedrijf? Allemaal zaken die voor een nieuwe eigenaar niet per se aantrekkelijk zijn. Zorg tevens vanuit financiële optiek ook voor de juiste resultaten. Een potentiële koper wil een goed beeld krijgen van de financiële resultaten, het commerciële plaatje is hierin belangrijker dan het fiscale. Dus heb je bijvoorbeeld ingezet op belastingvoordelen? Of staan er nog kosten uit de privésfeer in de boeken? Pak dit aan voordat je de onderneming in de etalage zet. Zoals je merkt zijn er nogal wat verhandelingen die je kunt verrichten om de aantrekkelijkheid van je onderneming te verhogen. Maar in één artikel is het natuurlijk lastig om het hele spectrum te overzien. Maak ons daarom tijdig kenbaar wat je wensen zijn. Dan kunnen we samen kijken naar de stappen die relevant zijn voor jouw specifieke situatie. Uiteraard nemen we hierin graag de regie in handen!

Een bijdrage van Frank Nieuwint

Reacties (0)

Reageer op dit artikel