Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker te maken. Door op deze site te blijven gaat u akkoord met ons gebruik van deze cookies.

Lees meer over cookies
Accountants & Belastingadviseurs in Amsterdam. Sinds 1948. +31 20 5608989

MILIEU
Architectura en Natura

Met zijn bedrijf Architectura & Natura heeft ondernemer Gaston Bekkers voor zichzelf het beste van twee werelden kunnen combineren. Zo publiceert hij enerzijds mondiaal gelauwerde boeken gericht op studenten, professionals en liefhebbers van (landschaps-)architectuur en natuur.

Door auteur:
31 oktober

Anderzijds bedient hij eenzelfde doelgroep vanuit zijn boekhandel aan de Leliegracht in Amsterdam. De wortels van het bedrijf liggen in het jaar 1938. Bij de oprichting van de uitgeverij werd bewust gekozen voor de specifieke doelgroep, gelet op de toenmalige marktomvang een dapper besluit.

Inmiddels kunnen we concluderen dat het geen ongelukkige keuze was, Architectura & Natura is internationaal uitgegroeid tot een begrip in haar vakgebied. Van heinde en verre komen klanten voor de boekencollectie én expertise van Gaston en zijn team. Wij spraken hem over zijn voorliefde voor het uitgeversvak en mooie boeken.

Wat betekent het ondernemerschap voor jou?

Bij het overnemen van de zaak in 2001 heb ik bewust ervoor gekozen om onze activiteiten op te splitsen. Hierdoor bevind ik mij als ondernemer in een vrij unieke positie – en daaraan beleef ik veel plezier. Doordeweeks richt ik me op mijn uitgeversactiviteiten en in het weekend sta ik achter de toonbank. Het vervullen van beide rollen houdt me scherp en biedt zicht op wat er speelt in de markt én bij onze klanten. Dikwijls leidt dit tot kruisbestuiving.

Gaston Bekkers door Katrien Mulder 600 x 400.jpg

Gaston Bekkers (foto: Katrien Mulder)

Een mooi voorbeeld hiervan is een uitgave die we gemaakt hebben in samenwerking met een dame uit Engeland. Zij bezocht onze winkel op zoek naar informatie over Nederlandse tuinen en architecten. Aan de hand van een verkennend gesprek hebben wij haar kunnen koppelen aan een tuinarchitect uit ons netwerk. Deze samenwerking is zo prettig verlopen, dat ze bereid was om van het project een boekuitgave te financieren. Dit boek werd vervolgens internationaal zo goed ontvangen, dat het inmiddels door ons in vijf talen is vertaald en uitgebracht.

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in jouw branche?

Het sleutelwoord van dit moment is: duurzaamheid. Het is een trend die al langer speelt, maar zeker over de laatste jaren heeft dit een vlucht genomen. Wij produceren onze boeken volgens een milieuvriendelijk proces. Dit betekent dat er weloverwogen keuzes worden gemaakt gelet op papier- en inktgebruik, waterloos drukken en het vermijden van chemicaliën.

Een deel van de markt heeft de overstap gemaakt richting een volledig digitale bibliotheek. Hoewel deels branche gerelateerd, zien wij nu veel partijen met hangende pootjes terugkeren naar drukwerk. De belangrijkste reden hiervoor is dat – vooral onze doelgroep – behoefte heeft aan fysieke uitgaves. Vorm en functie gaan hierin hand-in-hand, zo is ook het design van toegevoegde waarde.

Bijvoorbeeld bij medische en juridische uitgaven speelt dit minder, voor deze lezersgroep is digitalisering over het algemeen juist prettig.

Welke rol spelen de nieuwe media binnen jouw branche?

Architectura & Natura was wereldwijd een van de eerste boekhandels met een webwinkel. Wij speelden al vroeg in op deze digitale ontwikkeling. Mede gelet op onze communicatie plukken wij nu de vruchten hiervan, met één druk op de knop versturen we mailingen. De online verkopen genereren een aardige inkomstenbron, maar het kan in mijn optiek wel beter. Voor de toekomst beoog ik hiervoor daarom een impuls.

De online boekenmarkt kent overigens flink wat concurrentie. Dát is dan weer een keerzijde van de vergaande digitalisering. Er zijn grote partijen actief zoals Bol.com (Nederland) en Amazon (internationaal). Hoewel zij prijken met een breed aanbod, zijn specialistische titels vaak echter niet op voorraad. Als klant moet je dan zomaar weken wachten op je bestelling.

Arjan Bronkhorst Warners boek 600 x 372.jpg

Boek: F. A. Warners (foto: Arjan Bronkhorst)

Wij zijn daarentegen sneller en hebben korte lijnen met onze leveranciers, dit is onder meer te danken aan onze lange staat van dienst. De uitgevers zien namelijk ook het belang in van fysieke beschikbaarheid.

Wat zijn de zakelijke ambities voor het komende jaar?

Er zijn op dit moment een aantal interessante projecten in ontwikkeling. Deze titels worden komende periode uitgegeven. We merken dat onze publicaties zorgen voor een positieve wisselwerking met de winkel. Naast het feit dat we er omzet mee genereren, draagt het ook bij aan onze naamsbekendheid. Boeken gaan van hand-tot-hand en komen dikwijls bij interessante contacten terecht. Dit zorgt voor traffic naar zowel de winkel als website.

Met onze uitgeversactiviteiten hebben we onszelf daarom kunnen onderscheiden in de markt. Er zijn nog maar weinig autonome specialisten actief binnen ons vakgebied. Voorheen waren er toonaangevende winkels in steden als New York en Chicago. Tegenwoordig is het merendeel hiervan gesloten, of heeft zich aan moeten sluiten bij een universiteit of museum. Ik ben van mening dat het exploiteren van beide activiteiten voor ons van grote meerwaarde is.

Met wie kun jij je zakelijke strategie bespreken?

Rondom Architectura & Natura hebben we in de loop der jaren een groot netwerk opgebouwd. Dit bestaat uit vakmensen en professionals van over de gehele wereld. Denk hierbij aan architecten, projectontwikkelaars en bouwondernemers, maar ook aan studenten en academici. Allemaal komen ze bij ons over de vloer. Het is prettig om met hen van gedachten te wisselen en te horen wat er speelt in hun wereld.

Tevens staan we geregeld op internationale beurzen waar we allerlei collega’s en vertegenwoordigers ontmoeten. Ook met het merendeel van deze relaties onderhoud ik goed contact. Het is leuk om elkaar te spreken en te horen waar men zich mee bezighoudt. In meer specifieke gevallen – denk hierbij aan financiële of juridische adviezen – kan ik me eveneens direct wenden tot specialisten binnen ons netwerk.

Heb je een essentiële tip voor een startende ondernemer?

Als ondernemer zou ik me niet voor kunnen stellen dat ik iets moet doen waarin ik geen plezier of interesse heb. Zonder belangstelling voor je vak lijkt het me dan ook onmogelijk om je motivatie vast te houden en goede prestaties te leveren. Het is immers van groot belang dat je gevoel hebt voor de markt. Tevens moet je in staat zijn om een netwerk op te bouwen en kansen te herkennen. Ik kan oprecht zeggen dat ik mijn tijd en energie alleen investeer in zaken waar ik volledig achtersta. Ga je voor jezelf beginnen? Kijk dan goed waar je talent ligt, wat je interesse heeft en in hoeverre je daarin succesvol kunt zijn. Dan brengt het ondernemerschap ongetwijfeld nog voldoende onzekerheden op je pad, maar een goed begin is het halve werk!

Reacties (0)

Reageer op dit artikel